tisdag 3 december 2013

5 tips för en billigare men mer värdefull jul



Förra veckan var jag och lyssnade på Magnus Kroon från Svensk handel. Det pratades bla om att julhandeln i Sverige omsätter runt 65 miljarder kronor, dvs drygt 6800 kr/person. Tänk en familj på fyra personer, dom beräknas alltså spendera nästan 30 000 kr från första advent till julafton - skrämmande...

Jag kände iaf att jag inte längre vill vara en del av den allmänna konsumtionshysterin inför jul och började fundera på vad julen betyder för mig, vad som är viktigt.
Det som är viktigt för mig är gemenskapen, stämningen/mysigheten och framför allt budskapet, Jesu födelse. Så nu har jag satt ihop en lite lista på vad jag/vi kan göra för en billigare men ändå innehållsrik jul :)


1. Second hand - finns i alla möjliga former nu för tiden, det är inte bara den vanliga second hand-affären jag tänker på utan även blocket, tradera och diverse bytarsidor. Bara för att någon annan har ägt saken före dig betyder inte det att den har tappat en massa värde, jag hittar ofta oanvända saker på vår lokala loppis och hur charmigt är det inte att kunna hitta riktigt gamla nostalgisaker från mormors uppväxt?


2. Knytis - vet att jag nämnde det igår, men hur trevlig är det inte när var och en tar med något när man ska träffas. För det är väl ändå gemenskapen vi vill åt? Inte att en person ska behöva stå i köket halva dagen för att alla andra ska kunna slå sig ner vid ett dukat bord.

3. Kyrkan - att gå på julkonsert är något som höjer iaf min julkänsla. Tyvärr kan många av dessa julkonserter göra ett större hål i plånboken än man vill. Kolla igenom predikoturerna samt annonserna i din lokal tidning så hittar du nästan garanterat någon församling som har en kör eller liknande och ordnar en julkonsert. 

4. Naturen - egentligen är det inte glittret och dom röda julgranskulorna som gör stämningen för mig. Vi är väldigt välsignade som har så mycket vacker natur runt oss. Ta en tur ut i skogen tillsammans (för en trevlig gemenskap) och kolla runt dig vilken guldgruva där finns! Plocka nedfallna grenar att dekorera med där hemma och med markägarens tillåtelse är en liten minigran väldigt mysigt att ta med sig hem. Kottar brukar det också finnas gott om och hur fint kan det inte bli med några spraymålade kottar i julgranen!?

5. Pyssel - alla har vi olika relationer till pysslandet, men de flesta av oss har nog iaf fått göra en hjärtkorg eller smällkaramell nån gång i vårt liv. Googla julpyssel och se hur mycket fint du kan göra av det du redan har hemma. Här är några exempel på vad jag har tänkt att pyssla ihop till jul: bokgran, papperstjärnor och kristyränglar


Har ni några tankar eller tips för en billigare men mer värdefull jul?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar